Leadgeneratie

Misschien komt dit woord je niet bekend voor en vraag je je af wat het precies betekent. Leadgeneratie wordt gebruikt door bedrijven om de interesse van mogelijke klanten te trekken. Een lead is iemand die wel interesse heeft in de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt, maar die het product of dienst nog niet mag of kan kopen.

Hoe is het verkrijgen van klanten door internet veranderd?

Sinds de komst van internet zijn mensen anders tegen inkopen doen aan gaan kijken. Waar je vroeger eigenlijk geen andere optie had dan een fysieke winkel te moeten bezoeken als je een product aan wilde schaffen, kon dit met de komst van internet even gemakkelijk online worden gedaan.

Het voordeel van online winkelen is dat je er niet voor de deur uit hoeft. Daarnaast kan je op een hele makkelijke manier bepaalde producten met elkaar vergelijken. Door deze naast elkaar te zetten en te letten op de verschillen kies je het voor jou meest geschikte product. Ook kan je zo de prijs van verschillende aanbieders met elkaar vergelijken.

Wat is het genereren van leads precies?

Dit redelijk ingewikkelde proces bestaat uit 4 verschillende stappen. Dit werkt namelijk zo:

  1. Iemand komt door bijvoorbeeld een blog, sociale media of door een onlineadvertentie in aanraking met de dienst of product. Tot nu is deze bezoeker nog onbekend.
  2. Door de CTA-button (call to action) heeft deze bezoeker nu de mogelijkheid om op de button te klikken.
  3. Nadat de bezoeker dit heeft gedaan komt deze op de zogenaamde landingspagina terecht. Hier kan de bezoeker gegevens achterlaten en deze krijgt vervolgens een op hem of haar afgestemd aanbod.
  4. Zodra de bezoeker zijn of haar gegevens heeft ingevuld is deze niet meer anoniem. Dit is dus een lead.

Wat is de sales pipeline/funnel?

De sales pipeline is een verkooplijn die vanaf een nieuwe lead naar een mogelijke nieuwe klant gaat. Deze verloopt in diverse fases. Waarin vragen gesteld worden om de interesse van de klant te kunnen peilen. Hierdoor komt de klant aan het einde in een soort trechter (funnel).

Hoe vul ik deze?

Deze trechter wordt gevuld met een aantal specifieke vragen wat betreft de interesse van de klant. Hierdoor kan deze de juiste keuze maken om uiteindelijk uit te komen op het voor hem of haar geschikte product of dienst.

Wat is de overeenkomst met costumer journey?

Zoals hierboven uitgelegd, met de trechter wordt de klant “gevangen”. De costumer journey, letterlijk vertaald de klantreis, laat zien waar de interesses van de klant liggen. Zo weet de fabrikant hoe zijn product in de markt ligt en kan deze de klant precies volgen bij het maken van keuzes.

Waarom is leadgeneratie belangrijk?

Door middel van leadgeneratie kan de fabrikant precies zien waar de interesse van de mogelijke klant ligt en hoe deze reageert op het product of de aangeboden dienst. Hierop kan de fabrikant dag weer handig inspelen. Op deze manier vergroot de fabrikant de omzet en kan deze makkelijk nieuwe klanten werven.