Aandacht

Aandacht geven

Iedereen geniet van persoonlijke aandacht. Je klanten zijn wat dat aangaat niet anders. Als je aandacht geeft aan mensen die interesse hebben in jouw product of dienst, zou dat je wel eens veel meer winst op kunnen leveren dan je in eerste instantie verwacht. Zelf waardeer je het toch ook als iemand je de volle aandacht geeft?

Waarom is de klant niet altijd koning?

Iedereen kent het spreekwoord wel, de klant is koning. Maar klopt dat nou eigenlijk wel? Nee dat is niet het geval. Laten we er eerst even vanuit gaan dat de klant namelijk lang niet in alle gevallen gelijk heeft. Dit wil echter niet zeggen dat je klanten niet met respect dient te behandelen. Als een klant niet tevreden is met jouw product, geef deze klant dan aandacht. Luister naar wat hij of zij te zeggen heeft en probeer dan met een voor beide partijen geschikte oplossing te komen.

Wat hierbij uiteraard belangrijk is, geef wel duidelijk je grenzen aan. Er zitten ook klanten tussen die gewoon te veeleisend zijn. Hierbij is ook reactiesnelheid heel belangrijk. Een ontevreden klant die lang moet wachten op antwoord wordt daar beslist niet vrolijker van.

Waarom wordt klantcontact steeds belangrijker? Omdat het steeds langer duurt voordat er klantcontact is.

En dat is nu net het struikelblok. Die ene ontevreden klant die nog steeds geen antwoord heeft gekregen wordt alleen maar bozer. Omdat deze zijn frustratie niet kan uiten neemt die de toevlucht tot sociale media. Dat is nou net wat je niet wilt hebben want zo lezen veel mensen dat jouw product niet aan de eisen voldoet.

Daarom is het belangrijk om er altijd voor te zorgen dat klachten van klanten die niet zo blij zijn met je product snel opgepakt kunnen worden. De klant zal zich gehoord voelen omdat deze snel aandacht krijgt en voelt zich serieus genomen. Door goed te luisteren naar de klant, deze dus aandacht te geven, heb je het begin van de oplossing al in de hand.

Hoe geef je digitaal aandacht?

Er gaat uiteraard niets boven persoonlijk contact maar dat is met een groot klantenbestand niet mogelijk. Het zal dus digitaal moeten gebeuren maar hoe pak je dat aan? Stel, de klant is met je aan het chatten. Luister dan altijd goed naar de klant, wacht tot deze uitgepraat is. Pas dan geef je antwoord.

Zodra de klant zich door jou begrepen voelt, heeft deze de indruk dat je al bezig bent met het probleem op te lossen. Blijf vriendelijk en leg je aandacht bij het probleem van de klant. Omdat deze zich gerespecteerd voelt zal het vertrouwen in een goede afloop alleen maar groeien! Deze klant zal na verloop van het gesprek weer tevreden zijn met de geboden oplossing en zich niet geroepen voelen om zjin beklag te doen op sociale media.