Marketing automation

Als je een product of dienst op de markt wilt brengen en je er dus voor moet zorgen om de aandacht van een groot aantal mensen te krijgen, kan je eigenlijk niet zonder marketing automation. Maar wat is dat nou precies?

Jaren geleden is dit al begonnen, om precies te zijn toen de email zijn intrede deed. Hierdoor kon een producent heel makkelijk een groot klantenbestand bereiken voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een actie. Door een email samen te stellen en deze naar een groot aantal emailadressen te verzenden, kon er in een hele korte tijd een groot publiek worden bereikt.

De volgende stap was autoresponders. Deze herkennen precies wat de klant interessant vindt en sturen deze dan emails waar de klant interesse in zou kunnen hebben. Het enige nadeel was dat de producent dan nog niet genoeg wist over wat de klant precies wilde. Hierdoor is marketing automation ontstaan.

Hoe helpt het mij bij het verkrijgen van klanten?

Omdat je met marketing automation heel snel weet wat de klant nou precies zoekt, is het als bedrijf zijnde heel makkelijk om daarop in te spelen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van zogenaamde triggers. Een paar voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: nagaan wat voor pagina’s de klant bezoekt, welke soort emails deze opent, reacties, likes en shares op social media en welke bestanden er vaak worden gedownload.

Met de komst van internet is ook het gedrag van de consument veranderd. Deze is zelf gaan zoeken op internet in plaats van genoegen te nemen met wat hem werd aangeboden. Hierdoor is het nodig om de aandacht van de consument op jouw product of dienst te vestigen. Omdat er in de toekomst minder emailverkeer zal komen is het handig om dan op andere manieren, zoals via de sociale mediakanalen, met weinig tot geen moeite aandacht te krijgen van veel klanten.

Wat zijn de voordelen van marketing automation?

Het allergrootste voordeel hiervan is dat door de juiste combinatie van software en de strategie resulteren in betere leads. En hiermee houdt het nog lang niet op. Omdat je meer leert over wie je site bezoekt, krijg je een veel betere communicatie en dat zorgt ervoor dat de leads nog beter worden.

Koppel je marketing automation aan de registratie van verkoop koppelt, kan je precies zien welke acties en kanalen tot het beste resultaat hebben geleid. Daar kan je dan weer verder mee. In de tijd dat er enkel gebruik werd gemaakt van email was dit een stuk moeilijker. De aantallen leads en de verkopen konden wel gevolgd worden maar verder was er niets bekend. Met deze techniek kan je precies zien hoe mensen met jouw product of dienst in contact zijn gekomen en je ziet ook precies hoe ze daar terecht gekomen zijn.