Content marketing

Content Marketing, wat is het?

In de wereld van de marketing is het ondertussen haast een magisch woord geworden, Content Marketing. Tot op de dag van vandaag groeit dit concept nog steeds en het zou ook voor jouw bedrijf wel eens de ideale oplossing kunnen zijn. Content Marketing is een strategie die kwalitatief betrouwbaar is, makkelijk een speciale doelgroep aan kan trekken, klanten te vinden en deze te behouden en zo dus meer winst voor jouw bedrijf realiseren.

Waarom is Content Marketing altijd belangrijk bij het vinden van klanten?

Als je een nieuw product ontwikkelt en je wilt dat onder de aandacht brengen van een specifieke doelgroep zodat je meer winst kan maken, dan is Content Marketing hierbij een hele goede hulp. Hoe je de informatie ook aanbiedt, of je dat nu via sociale media doet of met een blog. Door de Content Marketing krijgt je product een groot stuk meer naamsbekendheid.

Wat nog een heel groot voordeel is van Content Marketing is dat het een heel stuk goedkoper is dan andere manieren. Als je er dan ook nog over nadenkt dat je hierdoor ook nog eens drie keer zoveel leads kan realiseren dan zal de keus om voor deze marketingmanier te kiezen vast niet moeilijk zijn. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 70 % van de potentiële klanten liever een artikel met informatie leest dan een advertentie.

Hoe pas je content aan op de fase in de costumer journey?

De reis van de klant, die op zoek is naar jouw product, begint met oriëntatie en eindigt door jouw product of dienst te kopen. Dit proces verloopt in drie stappen:

  • De koper beseft dat hij of zij een bepaald product of dienst nodig heeft
  • De koper weet waar hij of zij naar op zoek is
  • De koper weet wat het moet gaan worden en gaat over tot de aankoop van jouw product

Omdat je met deze vorm van marketing precies kan volgen hoe de klant bij jouw bedrijf is gekomen, kan je hier je strategie aanpassen om zo je mogelijke nieuwe klanten makkelijk te kunnen bereiken. Het enige wat je daarvoor moet doen is eerst heel goed bedenken welke soorten content aantrekkelijk zullen zijn voor de door jou beoogde doelgroep en welke juist niet.

Hoe breng je de juiste content op het juiste moment?

Meestal is het zo dat voordat een klant besluit om jouw product te kopen, deze al veel rond hebben gekeken. Waarschijnlijk ook bij je concurrent. Maar ze zijn er nog niet helemaal uit dus nu is het doel natuurlijk om zo over te halen om te kiezen voor jou product.

Er is al uitgelegd dat er wordt uitgegaan van drie fasen. In de eerste fase is de klant zich aan het oriënteren. In de tweede fase gaat deze vergelijken. Ga nu nog niet proberen om de klant al iets te verkopen! Zodra de klant in de derde fase zit, en deze zo vaak mogelijk jouw merk tegenkomt, met zoveel mogelijk informatie. Zo is de kans het grootst dat de klant jouw product koopt.