Ik heb klanten. Waarom heb ik nog nieuwe klanten nodig?

Als je eenmaal een fors aantal vaste klanten hebt opgebouwd zou je denken dat je even niet bezig hoeft te zijn met nieuwe klanten werven. Toch is dit niet helemaal waar. Het zit namelijk zo, klanten zijn grillig.

Klanten veranderen. Waarom is het belangrijk om altijd bezig te zijn met het verkrijgen van klanten?

Hoe vervelend het ook is, klanten zijn niet allemaal even trouw. Als ze bij de concurrent een soortgelijk product of dienst een stuk goedkoper vinden zou dat een goede reden kunnen zijn om over te stappen. Om deze reden is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je nieuwe klanten werft.

Waarom verlies ik altijd klanten? Wat kan ik ertegen doen?

Er zijn meerdere reden waarom je klantenbestand kleiner wordt. Dit kan de volgende redenen hebben:

  • Klanten zijn ontevreden over de kwaliteit van je product of dienst
  • Klanten zijn ontevreden over de manier waarop ze worden behandeld door de klantenservice
  • Klanten zijn ontevreden over de prijs van je dienst of product
  • Klanten komen te overlijden

Drie van deze klachten kan je proberen op te lossen door de klant aandacht te geven en onderzoek te doen naar wat precies het probleem is. Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je product of dienst niet meer helemaal van deze tijd is? Zou het mogelijk zijn dat klanten niet de juiste hulp krijgen bij het kiezen van jouw product of dienst?

Waarom kost het tijd om nieuwe klanten te werven?

Als je aan de slag wilt gaan om klanten te werven dan ga je daar veel tijd in moeten steken. Ten eerste moet je een goed plan bedenken. Hierin zit welke doelgroep je op het oog hebt, bedenk een actie bijvoorbeeld een gratis cadeautje, en zorg ervoor dat je een goed bereikbare website hebt. Om dit allemaal te realiseren ben je inderdaad veel tijd kwijt, dat is gewoon de waarheid.

Heb ik ook nieuwe klanten nodig als ik echt niet meer tijd heb?

Klanten behouden is en blijft een stuk goedkoper dan dat je moet proberen om nieuwe klanten te gaan zoeken. Als je dit wilt bereiken dien je ervoor te zorgen dat je een goede klantrelatie hebt opgebouwd. Als hulpmiddel zou je hiervoor een tevredenheidsonderzoek kunnen gebruiken. Hierdoor weet je precies wat je klanten van je vinden en wat er eventueel verbeterd zou moeten worden.

Wanneer kan je nee zeggen tegen nieuwe klanten?

Als er echt geen andere optie is en je nee moet zeggen tegen nieuwe klanten, wees dan gewoon eerlijk. Geef altijd de reden aan waarom je als antwoord nee moet zeggen. Wat je ook nog zou kunnen doen als je echt geen gelegenheid hebt om deze ene nieuwe klant te helpen is deze door te sturen naar een concurrent. Bedenk altijd dat je, wanneer je nee moet verkopen, dit altijd moet proberen om op een positieve manier te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *